top of page

Hoe een USP beschrijven

Een USP is een Unique Selling Proposition. Niet te verwarren met een value proposition, ook al is de grens tussen beiden vaag. In 2013 drong het digitale bureau waar ik werkte aan op één van de fundamenten: een site moest een USP omvatten om zich van de concurrentie te onderscheiden. Terug naar de theorie: succesvolle merken richten zich per definitie op één, klantgerichte waarde en meerdere emotionele waarden.

Één klantgerichte waarde:

  • Smaak

  • Efficiëntie

  • Dosering

  • Levensduur

  • Recept

  • Geur

  • Versheid

Verschillende, emotionele waarden:

  • Het thuis

  • Het gezin

  • Avontuur

  • Traditie

  • Verantwoordelijkheid

  • Creativiteit

  • Milieu

  • Schoonheid

Bij Vanden Borre staat de USP onder het logo : het vertrouwen. Soms is een USP herkenbaar in de tagline, expliciet of impliciet:

Smartwool: "Go far, feel good."


→ Klantgerichte waarde: de levensduur

→ Emotionele waarde: welzijn

USP, tagline, value proposition, welk verschil?

​Eerlijk gezegd, er is geen verschil. Een tagline is een value proposition en het omgekeerde kan waar zijn. Een USP is daarentegen specifieker en kan de vorm nemen van of te vinden zijn in een tagline. Het doel is om betekenisvolle verbindingen te leggen en het merk begrijpelijk te maken. Als u het moeilijk vindt om een value proposition te definiëren is hier een tip om die op de meest volledige manier te beschrijven om de reflectie te voeden die kan leiden tot een slogan, meer gecondenseerd en gemakkelijk te begrijpen, die zowel de USP als de value proposition vertaalt.

ONZE (producten en diensten) …….

HELPEN (segmenten) …….

DIE WILLEN (aspiratie van de klanten) …….

DOOR (werkwoord; te zijn, te hebben, te vermijden, te verminderen,...) …….

EN (werkwoord: dat toelaat, dat verhoogt,... + voordeel) …….

Optie: IN TEGENSTELLING VAN (concurrent) …….

Inspiratie nodig? Probeer de slogan maker van Shopify.

bottom of page