Hoe een website optimaliseren?
- Jimmy-John Goor
- 4 dagen geleden
- 3 minuten om te lezen
Voordat we ons verdiepen in SEO-optimalisaties, die gericht zijn op het verbeteren van de organische ranking van een website, is het de moeite waard om enkele essentiële optimalisaties voor een website te definiëren. SEO, een vak apart, verdient minstens één boek dat de basis behandelt. Deze elementen zijn bedoeld om bij te dragen aan het merkimago en een doelgroep door de customer journey te leiden.

Vijf essentiële elementen om een website te optimaliseren
Wat u probeert te voorkomen, is dat u, als u een schildersbedrijf heeft en uw website een mooie foto van een gebouw bevat, wordt aangezien voor een makelaarskantoor. In dat geval is het beter om een schilder te laten zien die zegt: "Wij schilderen elk type oppervlak". Als u fototutorials verkoopt, is het efficiënter om uw klanten te vertellen dat ze na uw training foto's kunnen maken met een scherpe voorgrond en een wazige achtergrond, in plaats van te praten over "diafragma" en "scherptediepte". Dit draagt bij aan de relevantie van uw verhaal.
Positioneer uzelf als de klant en verduidelijk uw boodschap. Schrijf eerst voor de klant, dan voor zoekmachines. Schakel hiervoor een professional in die samen met u het verhaal van uw merk kan vertellen. Storytelling komt tot uiting in uw website, blogposts en social media content.
1. Benadruk uw aanbod
De slogan staat bovenaan uw website, zowel op desktop als mobiel. Deze kan worden benadrukt door een afbeelding of een animatie, boven de waterlijn. De eerste indruk moet klantgericht zijn. De vraag die bovenaan moet worden beantwoord, is: wat gaat de website of het bedrijf voor de klant doen? Het bovenste gedeelte moet voldoen aan een van de volgende doelstellingen:
· Bied een inspirerend model
· Een probleem oplossen
· Geef aan wat u doet
2. Stimuleer actie
Wat vraagt u de gebruiker van uw site? Een call-to-action (CTA) heeft meestal de vorm van een knop en aangezien de gebruiker uw site in Z leest, moet deze rechtsboven en in het midden van de pagina, boven de waterlijn, worden geplaatst. Een CTA kan herhaald worden, er kunnen meerdere CTA's zijn. Er wordt onderscheid gemaakt tussen directe prikkels zoals bestellen of een afspraak maken en intermediaire prikkels zoals ons volgen, abonneren op onze nieuwsbrief, enz.
3. Illustreer de prestatie, het geluk en het succes van uw klant
De held van uw merkverhaal is immers uw klant. Hoe voelt hij zich na het bestellen van uw producten of diensten? Laat liever een foto zien van een gelukkig stel met schoenen dan een packshot van diezelfde schoenen. De makkelijkste manier om dit te bereiken is door tevreden klanten te introduceren. Met dit in gedachten kunnen klantgetuigenissen nuttig zijn.
4. Structureer uw aanbod
Als u meerdere kernactiviteiten heeft, definieert u in de voorbereidende oefening een waardepropositie die deze activiteiten groepeert. Vervolgens definieert u een waardepropositie, een verhaal, specifiek voor elke activiteit. Elke activiteit verdient het om te worden uitgelicht. Het belangrijkste is om duidelijkheid te scheppen.
5. Beperk de hoeveelheid tekst
De meeste internetgebruikers lezen niet, net zoals klanten in een winkel de neiging hebben om geen reclameborden te lezen, die daardoor gereduceerd worden tot hun meest eenvoudige vorm. Probeer de tekst te beperken tot de essentie en houd alinea's kort. Als u meer informatie wilt verstrekken, overweeg dan om een link of knop 'Lees meer' toe te voegen die naar een complete pagina leidt. Hoe minder woorden u gebruikt, hoe groter de kans dat ze gelezen worden.