Hoe een USP definiëren?
- Jimmy-John Goor
- 4 dagen geleden
- 1 minuten om te lezen
Een USP is een uniek verkoopargument, ook wel waardepropositie genoemd. Idealiter bevat een website een USP of slogan in de header om het aanbod van diensten en/of producten te verduidelijken. Succesvolle merken richten zich op één klantgerichte waarde, evenals op meerdere emotionele waarden.

De meeste communicatiebureaus zijn CREATIEF en onderscheiden zich per definitie. Sommige zijn GEÏNTEGREERD, wat betekent dat ze een volledig dienstenaanbod onder één dak hebben.
Één enkele klantgerichte waarde:
Smaak
Efficiëntie
Dosering
Levenscyclus
Recept
Geur
Versheid
Verschillende emotionele waarden:
Thuis
Familie
Avontuur
Traditie
Verantwoordelijkheid
Creativiteit
Omgeving
Schoonheid
Soms is de USP expliciet of impliciet in het logo terug te vinden. Bij Vanden Borre staat de USP direct onder het logo : levensduur.
Smartwool: "ga ver, voel u goed."
→ Klantgerichte waarde: levensduur
→ Emotionele waarde: welzijn
USP, slogan, waardepropositie: is er een verschil?
Eerlijk gezegd is dat niet zo. Een slogan is een waardepropositie en het omgekeerde kan ook waar zijn. Een USP daarentegen is specifieker en kan de vorm aannemen van, of eindigen in, een slogan. Het doel is om de juiste verbanden te leggen die logisch zijn en je merk begrijpelijk maken. Vind je het lastig om je waardepropositie te identificeren? Hier is een tip om uw waardepropositie breder te beschrijven voordat u overstapt naar een kortere versie, een slogan, die bondiger en gemakkelijker te begrijpen is.
ONZE (producten en diensten) …….
HELP (klantsegmenten) …….
WIE WIL (aspiratie van cliënten) …….
EN (werkwoord: zijn, hebben, vermijden, verminderen + klantenvoordeel) …….
Optioneel IN TEGENSTELLING TOT (concurrerend waardevoorstel) …….